آموزش قضات در 268 مدرسه فارس در سال 98
متاسفانه آسیب های اجتماعی و جرائم ارتکابی بین نوجوانان و جوانان با سرعتی نسبی در حال افزایش است. در شرایطی که مخاطرات تهدید کننده، آسیبها و جرائم اجتماعی یکی از دغدغه های اصلی خانواده ها، مسئولان و برنامه ریزان است، هم افزایی، یکپارچه سازی ظرفیت ها و گسترش همکاری های بین بخشی برای استقرار نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان به منظور پیشگیری از شیوع آسیب های اجتماعی در بین آنها امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.
رفتارهای پرخطر، آسیب های اجتماعی و جرائم، از طریق آموزش،آگاه سازی، توانمندسازی و مداخلات به موقع پیشگیرانه، به شکلی معنادار کاهش و از شیوع اجتماعی آنها در بین نوجوانان جلوگیری می کند .
معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس در این راستا با مشارکت اداره مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی و حراست سازمان آموزش و پرورش استان با بهره مندی از قضات مجرب و کارشناسان حقوقی، اجتماعی و تربیتی اقدام به برگزاری سلسله نشست های دانش آموزی در دوره های تحصیلی متوسطه اول و دوم نموده است.
در اجرای این برنامه ضمن اخذ نظرات، پیشنهادات و بهره گیری از تجربیات قبلی، موضوعات تعیین شده برای مدارس، متناسب با نقشه خطرپذیری آموزش و پرورش که بر اساس بافت جمعیتی، مسائل اجتماعی و فرهنگی و فراوانی آسیب ها و جرائم مناطق تهیه و آموزش ها متناسب با آن در نظر گرفته شده است.
در این جلسات آموزشی سخنران جلسه آسیب مورد نظر را واکاوی کرده و به صورت مصداقی به بعضی از پرونده های مرتبط اشاره می کند و جهت درک ملموس تر و انتقال اطلاعات بیشتر به دانش آموزان کلیپ ها و برشورهای مرتبط پخش می شود و در پایان به سوالات دانش آموزان پاسخ داده می شود.
این طرح هرسال پس هماهنگی های مربوطه در مهرماه شروع و به صورت هفتگی علاوه بر 4 ناحیه شیراز همزمان در کلیه شهرستان های فارس برگزار و تا پایان سال تحصیلی ادامه می یابد که در طول اجرای آن فرآیند ارزيابي از چگونگي انجام فعاليت به صورت مستمر انجام می پذیرد.
از ابتدای سال تحصیلی جاری تا کنون تعداد 48 جلسه آموزشی در مقاطع متوسطه اول و دوم شهرستان شیراز برگزار شده و تعداد 220 جلسه آموزشی نیز در مدارس شهرستانهای استان انجام شده است که در این بین حوزه های قضایی شیراز، ارسنجان، فسا، بیرم و مشهد مرغاب به ترتیب 5 رتبه برتر از حیث برگزاری تعداد جلسات آموزشی دارا می باشند.
از اهداف این طرح می توان به این موارد اشاره نمود: آموزش، توانمندسازی و حمایت های روانی- اجتماعی به منظور مراقبت دانش آموزان در برابر رفتارهای پرخطر و آسیب های اجتماعی و جرائم از طریق مداخله مؤثر و به موقع، پيشگيري از مشكلات رواني- اجتماعي در دانش آموزان، گسترش آگاهي هاي عمومي در خصوص مسائل حقوقي و تبعات رفتارهاي خارج از موازين حقوقي و اجتماعي، ارتباط و تعامل دستگاه قضايي با حوزه تعليم و تربيت، جذب مشاركت مسئولين آموزش و پرورش در پيشگيري هاي اجتماعي، استفاده هر چه بيشتر از ظرفيت دستگاه قضايي در پيشگيري هاي اجتماعي و فرهنگي، گسترش تعاملات و مشارکت های بین بخشی مبتنی بر مدل بومی، در راستای تامین و استقرار تدریجی نظام مراقبت های اجتماعی با رویکرد مدرسه محور.
طرح قاضی در مدرسه از چندین سال قبل آغاز و با توجه به بهره گيري بهينه از تجارب كارشناسان قضايي، تربيتي و اجتماعي در اجراي اين طرح و اثرات كوتاه و بلند مدت آن در کاهش و پیشگیری از آسیب های اجتماعی، بزه ها و جرایم، مورد توجه اولیا، مدیران، کارشناسان و مسئولین آموزش و پرورش استان قرار گرفته و تا کنون نیز ادامه داشته است.
هادی امین – کارشناس اداره مدیرت اجتماعی و مشارکت های مردمی و مدنی دادگستری فارس